söndag 20 januari 2013

Norsk motståndsman i vinterkriget


Det västgötska vinterkriget har brutit ut här hos mig de senaste dagarna. Med temperaturer ner mot minus 19  grader om nätterna, är det nog det minsta man kan säga om eländet. Det är bara att inse - en värmefläkt och ett lager bubbelplast är långt ifrån tillräckligt för att hålla Kapten Vinter ute ur växthuset. Och vad värre är, ifrån mina frostkänsliga övervintringsväxter.
Fuchsior, änglatrumpeter och himmelsögon ser samtliga ut att stå på listan över stupade, medan en del av pelargonerna än så länge tillhör de allvarligt skadade. Men, som det brukar heta i nyhetsrapporteringen, dödsiffran förväntas stiga... Just nu befinner de sårade sig på fältsjukhus här inne i huset. De flesta med smärre amputationer genomförda, andra så stympade att få skulle kalla dem pelargoner över huvud taget.
:0(
Men vem vet, underverk har hänt förr... Så här slängs inget, förrän det är helt kört. Det sista som dör, är som bekant hoppet!
Nu ställer vi vårt hopp till den norska motståndsrörelsen.
En 180 centimeter lång, välsvarvad hårding med muskler i svärtat gjutjärn och ett stort, varmt och flammande hjärta.
Det ni, flickor...
;0)
Och ja, jag vet. Han blir lite frusen där ute om nätterna i all sin ensamhet, men det kan inte hjälpas. Jag kan ju inte börja sova i växthuset, bara för att hålla honom varm. Eller..? Hur långt skulle ni gå...?
Vill ni se hur den norska hjälten ser ut, får ni scrolla ner till sista bilden i inlägget- där är han, om än inte i helfigur.

Håll värmen, kära bloggvänner!
Ester

 Det är inte kul när det ser ut så här i övervintringsväxthuset på morgonen...

 ...eller så här. De här Fuchsiorna har nog blommat för sista gången.

Och här har ni honom...min norska motståndsman. Stilig, eller hur?

10 kommentarer:

  1. Fy så trist;( Vilken tur att du fått tag i en Norsk motståndsman;)) Här har nog en del också fått sätta livet till, men det beror nog enbart på slarv från min sida:( Hoppas att dina amputerade vänner verkligen klarar sig:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Varmt hjärta verkar han ha i alla fall, din motståndsman:)

    SvaraRadera
  3. Vilken tragikomisk trädgårdshistoria. Lycka till.

    SvaraRadera
  4. Men så tråkigt för dig och dina växter. Hoppas nu att din stora varma hjälte kan hålla fiende stången.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Tur att hoppet är det sista som dör. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Du har ett underbart vackert - och härlgit stort - växthus, så det är tur att du flörtade in dig med en tjusig norsk motståndsman! *fniss*

    SvaraRadera
  7. Jag gjorde bort mig i våras när jag satte ut mina intet ont anande pelargoner i det oskyddade växthuset när det var sådär härligt vårligt och varmt. Att det sen blev 10 minus och jag missade och ta in de stackarna var ju inte så lyckat... Många gick hädan, men en hel del var tuffare än jag trodde och fast en del såg helt döda ut så lyckades de spira igen. Hoppas att din norrman ser till att åtminstone några lyckas få se vårsolen igen....
    Kram Elinore

    SvaraRadera
  8. Han ser ut att vara en riktig heting:)

    Hoppas att förlusterna inte blir alltför stora.

    Ha en finfin vecka,
    Rebecca

    SvaraRadera
  9. Det var ju akkurat vad du behövde! Lycka till nu, magiska saker kan hända...
    Kram! /Malin A

    SvaraRadera
  10. Hoppas min näckros som står i vårat vedförråd klarar sig? Det är en isskorpa på vattnet trots att baljan är täckt med bubbelplast!!

    SvaraRadera