onsdag 30 januari 2013

Finns det liv, finns det hopp!



Det mesta i växthuset må vara en sorglig syn, så här dagarna efter det att grymme-kylan släppt taget. Just så som jag tänker mig att ett slagfält ser ut, när den segrande hären dragit vidare och lämnat döda och skadade bakom sig.
Allt i en enda sorglig röra, i väntan på att någon ska ta hand om de sårade, begrava de övriga och sätta igång med uppröjningsarbetet.
Inte så kul, tycker denna någon...
 Men - finns det liv, finns det hopp!
:0)
I en del av krukorna spirar nyvaken grönska!
Krokus, tulpaner, blåstjärnor... Alla får de hjärtat att slå volter flera gånger om!
Trots allt verkar de ha överlevt den senaste attacken genom att stanna under jorden och nu, när den värsta krutröken lagt sig, vågar de sticka upp sina nyfikna huvuden för att utforska världen.
 Ja, TACK!
Det var precis vad jag behövde - en liten viskning om att våren kommer och att livet går vidare, även efter en smärre växthuskatastrof.
Om än inte för alla mina övervintrare, så i alla fall för en del.

Krokus på er allihopa!
Ester

Innan snötäcket lade sig kikade den här lilla gynnaren upp ur en rabatt. Julrosen Helleborus niger är en tuff rackare som viskar om våren - även utanför växthuset.

5 kommentarer:

  1. Ja du, det är precis sånt som gör att man överlever den här årstiden!

    SvaraRadera
  2. Helt underbart! Har du provat att dricka vetegräs? Det smakar som ren klorofyll (HUR jag nu kan veta hur det kan smaka?!) och ökar på vårkänslan ännu ett snäpp. /Malin

    SvaraRadera
  3. Aj aj aj!Jag läste om dina förluster. Ska jag skicka en änglatrumpetare-ordonnans när jag fixat vårfrisyren på våra? Det gör jag så gärna om du mailar en adress.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tant Otteskrufv!
      Ja tack, jättegärna! Vad snällt av dig! Ska maila en adress - misstänker att jag hittar din mail på din blogg.
      Ester

      Radera
  4. Men så tråkigt att du har många stupade i ditt vackra växthus. Håller tummar och tår för att några ska ha klarat sig med blotta förskräckelsen.
    Nyvaken grönska ger hopp om liv både för människa och växt.

    Önskar dig en fin start på den nya veckan!

    SvaraRadera